„Programowanie” czy „kodowanie” – rozwój kompetencji młodego pokolenia

Abstract: „Programowanie” czy „kodowanie” – rozwój kompetencji młodego pokolenia

Nowe technologie i Internet stały się nieodłączną częścią współczesnego świata, a ich rozwój wyraźnie oddziałuje na każdego z nas. Naturalnym dziś środowiskiem dla Homo sapiens jest rzeczywistość cyfrowo wzbogacona. W szybkim tempie zmienia się rynek pracy, a o sukcesie decydować zaczyna nie tyle zdobyta i  poparta dyplomem wiedza, co umiejętność sprawnego poruszania się w świecie nadmiaru informacji, zdolność krytycznego myślenia, a także najważniejsza waluta – kreatywność.

W świecie komunikujących się ze sobą urządzeń, rozszerzonej rzeczywistości i rozwijającej się sztucznej inteligencji pojawia się też przed człowiekiem nowe wyzwanie. Obok znajomości swojego ojczystego języka i  języka obcego (w coraz bardziej mobilnym świecie) wymogiem staje się znajomość kodu komunikujących się ze sobą aplikacji i urządzeń.

Kodowanie i programowanie – trzeci język świata, podbija dziś nie tylko obszar edukacji. Daje unikalną możliwość kreowania rzeczywistości, wyzwala energię w młodych, uruchamia niestandardowe myślenie.

Młode pokolenie (digital natives) nie zna innego świata i innego świata po prostu nie będzie. Akceptując tę prawdę spróbujmy zastanowić się, jak wykorzystać tę cywilizacyjną szansę na lepszy start, lepszą przyszłość, nie tylko dla najmłodszych.